måndag 20 juni 2011

Min verklighet

Mitt inre plågar mig, jag vill inte, jag orkar inte. Alla dessa måsten...men jag försöker så gott jag kan att njuta av allt det vackra omkring mig. I ångestens grepp tappar jag bort allt det där viktiga. Det tär och sliter.

Jag vet inte vad som händer med mig, med min kropp. Jag vill så gärna, hjärtat vill så gärna...men den inre stressen blir för svår, för tung och allt blir panik och jag vill bara krypa ner i mitt svarta lilla hål. Jag känner mig värdelös och otillräcklig, jag som för en stund sedan kände en ljusning. Ack vad livet kan vända snabbt.

Innerst inne vill jag skrika! Höja min röst och tala om för hela världen hur dåligt jag mår. Men vem vill höra om mitt elände och om hur det är att behöva äta medicin och gå i terapi för att livet ska vara uthärdligt!?

Jag kämpar varje dag med mina hjärnspöken och försöker att passa in i livet. Jag skulle önska att ni kunde förstå hur det känns inom mig när jag ibland trampar vid sidan om livets stig.

Dagar när det känns som om ingen förstår mig är tunga. När jag inte känner någon samhörighet med resten av världen, då jag har anpassningssvårigheter. Då känns det till och med som om människor som jag i vanliga fall tycker mycket om, inte förstår mig. Det känns som om mina känslor förringas och det förväntas saker av mig som känns helt omöjliga.

Det svåraste är att hantera ångesten och rädslan över att bli ensam…att känna mig övergiven. Den känslan är så övermäktig att jag får panikångest och har svårt att andas.
Det känns som om jag är helt ensam i hela världen, som att ni andra har någon slags hemlig klubb där jag inte får vara med.

I min ensamhet och i känslan av att vara övergiven så kommer mina hjärnspöken. Idiotiska tankar som även jag vet är helt uppåt väggarna, men ju mer dem får fotfäste i min hjärna ju mer övertygad blir jag att dom är sanna. Jag har gått i terapi i tolv års tid och jag har fortfarande inte lärt mig hur jag ska göra. Ibland känns det hopplöst. Jag tänker att jag alltid kommer vara sådan här, jag skrämmer bort alla i min närhet. Det värsta scenariot blir verklighet. -Jag, ensam och övergiven.

Jag måste lära mig och öva på att kunna älska mig själv, vilket ju i sin tur hjälper mig att vara Anja utan att vara någons. Alla runt omkring mig blir då en bonus och en tillgång istället för ”livlinor”. Tänk om jag kan lära mig att tycka om mig själv för den jag är utan att vara någons...

Emellanåt har jag en känsla av att bara vilja försvinna… Det har dock aldrig varit ett alternativ för mig att helt försvinna, min kärlek till min familj håller mig kvar. Mina tankar har många gånger varit att världen vore ett bättre ställe utan mig, vad kan jag tillföra? En känsla av värdelöshet...den finns ofta närvarande och kommer nog alltid att finnas där, men förhoppningsvis i en mildare form och med möjlighet för mig att ibland kunna stoppa undan den.
Jag står och stampar, hittar ingen utväg - vad gör jag? Varför mår jag som jag gör?

Att livet ska vara så svårt och komplicerat.

Men vem vet…kanske finns det hopp även för mig...

4 kommentarer:

  1. Älskade Anja, finns alltid här för dig! Som du säkert har läst i ett av mina tidigare inlägg på min blogg kan jag känna dina känslor genom mig och vet att du har det SKIT...Självklart kan jag ju inte känna precis vad du känner men jag tror att jag är rätt nära... Du är UNDERBAR som Du är!!! Jag vet också att det är svårt att ta till sig när man mår som Du gör. För mig behöver du inte ändra dig eller bli någon du inte är. Man får må dåligt utan att man ska behöva bli en tråkigare eller mindre intressant person. Göm dig inte!!!Du kan aldrig skrämma bort mig...Låt mig vara din livlina så att du aldrig tappar fotfästet.

    Älskar dig/ Siss

    SvaraRadera
  2. Kära Anja vad jag känner med dig! Jag har förstått att du inte mår bra och du sätter verkligen ord på hur du känner här och jag ryser över hela kroppen samtidigt som jag är ledsen över att du mår såhär, det ska ingen behöva! Det är verkligen skit men jag vill höra på din skit för du är viktig för mig! När du känner dig ensam ber jag dig att tänka på mig och att jag verkligen tycker om dig! Du är min bästa vän och du förgyller mitt liv.

    SvaraRadera
  3. Anja, jag finns oxå alltid här för dig! Det vet du! Använd bloggen som en ventil ut mot oss som står dig nära, så att vi kan förstå och hjälpa dig. Ibland är det lättare att skriva det man känner än att prata om det. Jag håller helt med Catrin - du är underbar precis så som du är! Goa, söta Anja, du får lov att vara arg, ledsen mm...vi gillar dig ändå! Du kommer aldrig att bli ensam och övergiven - du, som har så många fina människor omkring dig. Inte en chans! Innan du lägger dig ikväll, skriv ner tre bra saker om dig själv. Är det svårt, så försök att få ner iallafall en bra sak.
    Kämpa på vännen!

    Kramelikram Lotta

    SvaraRadera
  4. Anja, tyck aldrig illa om dig själv för att du känner såhär! Försök på något sätt att inte ställa så höga krav på dig själv. Acceptera att du är du. Det är HELT OKEJ att känna sig värdelös. Det är helt okej bara vara DU! Tillåt dig själv att vara äcklig, skabbig, ful , oduglig eller allt som dina hjärnspöken talar om för dig. Jag tror, att om du strävar för mycket efter att "inte vara du", så går du åt fel håll. Känn ist, jaha, här går jag äcklig och ful, och det känns faktiskt rätt okej. Jag går ju faktiskt här med en fin och välskapt son i vagnen. Han har jag tryckt ut, alldeles själv! DET NI! Livet kräver egentligen ingenting av dig. DU får göra precis som DU vill. Om du vill bygga en koja och bo i den resten av livet, så gör det. Åh Anja. Vi alla har problem, så vi lever i precis samma gäng som du! Tänker på dig!!

    Maria

    SvaraRadera